Puhe pulppuamaan! Oppimista tukeva keskustelu

Puhe pulppuamaan!Keskustelu on Puhe pulppuamaan! -kirjan keskiössä – sellainen vuorovaikutus, joka aktivoi oppijaa. Silloin yksilö esittää ajatuksiaan, jakaa niitä toisten kanssa ja rakentaa yhteistä ymmärrystä kommunikoiden ryhmässä. Keskustelutaitojen harjoittelu lisää sosiaalisia taitoja ja kriittistä ajattelua tähtäimenään näkökulmien vaihto ja erilaisuuden ymmärtäminen. Mikä voisi olla ajankohtaisempaa ja tärkeämpää jokapäiväisessä yhteiselossa?

Kirjan keskustelutaitotehtävät on suunniteltu siten, että niissä on harjoituksia ja sovelluksia alakoulusta toiselle asteelle. Lisäksi tehtävissä kerrotaan, mihin oppiaineisiin ne sopivat. Keskusteluharjoitukset teemoitetaan seuraavasti: tutustuminen, kuunteleminen, ajatusten ja mielipiteiden ilmaiseminen, perusteleminen, kyseenalaistaminen, yhteisen ymmärryksen rakentaminen, lukemisstrategiat ja yhdessä ajattelu.

Opettajista on mieluista, että pedagogisessa kirjallisuudessa on paljon käytännön vinkkejä. Tässä kirjassa on. Se perustuu lähinnä konkreettisiin harjoitusohjeisiin. Äidinkielenopettajalle harjoitukset ovat kovin tuttuja ja jo monet niistä olleet lähes sellaisenaan pitkälti käytössä tai jonkinlaisina variaatioina oppikirjoissa. Vaan mikäpä siinä: kyllä keskustelutaitoihin keskittyvät tehtävät voivat olla koottuna samojen kansien väliin siten, että niitä voi soveltaa ja muokata eri-ikäisille oppijoille.

Hyvää hytinää on siinä, että harjoituksista punotaan eri aineita yhdistäviä tehtäviä. Ja haluan korostaa, että tehtävien integrointi ei tarkoita sitä, että tehdään toisten puolesta tai resursseja niukentaen, vaan toimitaan yhdessä eri näkökulmat yhdistäen ja lisäten oppimista, jolloin kaikki saavat yhdessä enemmän kuin erikseen.

Tehtävien välissä on jonkin verran teoriaa. Se on sijoiteltu mukavasti lomaan, jolloin tieto osuu suoraan käsiteltävään teemaan ja tehtäviin. Teoria on referoitu lähteistä selkeästi.

Oppimista tukeva keskustelu on avointa, tasa-arvoista, kannustavaa, jakamista rohkaisevaa ja tavoitteellista. Toivottavasti kaikki keskustelu on. Valitettavasti se ei aina ole – siksi tällaiset ruohonjuuritason harjoituskirjat ovat tarpeen. Puhe pulppuamaan! palauttaa oikealle kurssille, jos tuntuu, että ruori ei ole pysynyt pedagogin käsissä tai haluaa konkreettisen merikartan vuorovaikutustaitojen opetukseen.

– – –
Sirpa Eskelä-Haapanen & Mirja Hannula & Marja Lepola
Puhe pulppuamaan! Oppimista tukeva keskustelu
PS-Kustannus 2015
pedagogista kirjallisuutta
178 s.
Lainasin kirjastosta.

Mainokset

2 kommenttia

Kategoria(t): Asiaproosa

2 responses to “Puhe pulppuamaan! Oppimista tukeva keskustelu

  1. Tämähän pitää koittaa saada luettavaksi. Minä ainakin pidän siitä, että käytännön vinkit ovat sellaisia, joiden avulla voidaan muodostaa laajempia, oppiainerajoaj ylittäviä kokonaisuuksia. On kätevää, että voi lukea menetelmäoppaita, joiden tehtäviä voi soveltaa myös eri aineiden tunneilla, eikä tarvitse kaivella eri aineiden opeoppaista sopivia.

    • Joo, keskittämisessä on puolensa. Jotkut harjoituksista voivat tuntua ns. lapsellisilta, mutta harvoin sitten ovat, kun niitä kytkee konkreettisiin tilanteisiin ja motivoi arkielämän esimerkein.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s