Milja Kaunisto: Piispansormus

PAPPISMIEHEN KOHTALONVUODET

Milja Kauniston Olavi Maununpoika-trilogia päättyy siihen, mistä alkoikin: Olaus Magnuksen kuolinvuoteelta vuonna 1461. Piispansormus (Gummerus 2015) kuroo kertojapäähenkilön kohtalonvuodet kasaan.

Suomalaisesta 1400-luvun merkkihenkilöstä tiedetyt faktat ovat kerrassaan kiehtovia. Tämä pohjoinen jörrikkä opiskeli Pariisissa, toimi Sorbonnen yliopiston rehtorina, päätyi piispaksi Turkuun ja poukkoili senkin jälkeen Euroopassa kirkollisissa kekkereissä. Ei ihme, että Milja Kauniston mielikuvitusta on ruokkinut tuollainen tapaus. Romaanin lopun tietolaari on vakuuttava: jokaisella keskeisellä romaanihenkilöllä on historiankirjoihin präntätyt taustat. Fabulointitaidosta kertoo se, että kirjailija onnistuu fiktiossa liittämään tosiolevaiset luontevasti toisiinsa. Lisäksi hän pääsee hyödyntämään paikallistuntemustaan Villecomtalin maisemakuvauksissa.

Aiemmissa osissa Synnintekijä ja Kalmantanssi on riemastuttanut rempseä ote sekä uskottava ajan henki ja miljöö. Hekumoivat aktikuvaukset ovat olleet makuuni turhan räikeitä ja tarkoitushakuisia. Kyllä tässäkin osassa petipuuhissa peuhataan, mutta niistä retostellaan säännöstellen ja ne ovat lähinnä päähenkilön kehityskulun kipukohtia. Kielenkäyttö on yhä rehevää. Ylhäisölle puhutaan koukeroisen kaunopuheisesti, vertaisille arkisen ronskisti ja monisanaisesti.Piispansormus

Piispansormus on juonivetoinen, joskin juoni viipyilee Olavin itkiessä ja vatvoessa kohtaloaan. Juoneen sisältyy salaisuuksia ja yllätyksiä, ja omaa lukemistani hitusen himmentää se, että arvailen etenemistä oikeaan osuen. Aiemmat osat tunteville paljastan vain sen, että Olavin ja Miraclen suhde mutkistuu, pahan piispan vaikutus Olaviin ei herkeä ja korkea-arvoinen Jolanda Aragonilainen vaikuttaa tapahtumiin, eikä Orleansin neitsyt – tai kreivi – unohdu.

Miracle on poikkeushenkilö, mutta lihallisuudestaan ja intensiivisyydestään huolimatta hän jää romaanisarjassa lähinnä ideaalihahmoksi. Miracle on teologisen ja maallisen tiedon, älyn ja tunteen symbioosi sekä uraauurtava naisasiamiesnainen. Useamman kerran hämmästelen, mitä hän Olavissa näkee, mutta tutkimattomia ovat sydämen valintojen tiet.

Viimeinen osa tuo kertoja-Olavin sisintä aiempaa syvemmin esille. Poloisen pohjoisen pojan pätemisen tarpeet ovat suurempia kuin älylliset ponnistelut. Olavi on laiskuuteen, rietasteluun ja kaunaisuuteen taipuvainen melankolikko. Hän on ailahteleva, eikä heiluva seksuaali-identiteetti elämää helpota, ei myöskään riivaava syyllisyys. Onhan kyse pappismiehestä siveyslupauksineen. Olavi sössii mahdollisuuksiaan kaikin tavoin, jopa kiristämällä, ja siitä rubiininpunainen piispansormus on symboli ja tuhon todiste. Sanomaa pukkaa naisten ja alempiosaisten asemasta, ja Olavi kokee ainakin hetkellisesti tasavertaisuuden ja uskonsa merkityksellisyyden.

Irrotin sormuksen sormestani. Invicita, Pirunsormus, jonka kantaja kulkee legioonan edellä kylvämässä hävitystä. Pelkkä sormus, Olavi. Se on pelkkä sormus. Tuhon väline olin minä. Jumalan valtakunnassa vallitsee vapaus, sillä valinta on Jumalan lahja. Ja minä olin vihdoin kuullut paimenen hätäisen huudon. Olin vihdoin tuntenut selässäni Jumalan ruoskan sivalluksen.

Piispansormus on rakkausromaani: Olavin suhde isään, Miracleen ja Jumalaan käy läpi laajaa tunneskaalaa, mutta suurin niistä on rakkaus. Romaani on myös kehitys- ja seikkailuromaani, ja tietysti historiallinen romaani. Höynäytettävä ja jopa hävettävän hölmö Olavi lankeaa omiin juoniinsa, ja niiden koukeroissa hän sotkeutuu valtapolitiikkaan, lähinnä tajuamattaan. Hupaisa pisto Kaunistolta on se, että historiakirjojen piispa Olaus Magnuksen meriittilista muuttuu fiktiossa suurelta osin reppanan pelinappulan jallittamiseksi. Erehtyväinen miehentorvelo saa sympatiani, Olavi kypsyy koettelmuksissaan, ja romaanin päätöksessä on kaunista lohdullisuutta. Romaani on nautittavaa ajanvietettä, viihdyttävää historiafiktiota virkistävän rehvakkaasti toteutettuna.
_ _ _

Milja Kaunisto
Piispansormus
Gummerus 2015
468 sivua
historiaviihderomaani
Sain kirjan kustantajalta.

Mainokset

Jätä kommentti

Kategoria(t): Kirjallisuus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s